Tuesday, March 9, 2010

Berita gembira - abah baik dari sakit

Pada 19 Februari 2010 aku mendapat panggilan telefon dari emak di kampung yg menyatakan abah sakit tidak boleh buang air kecil semasa bersiap-siap untuk solat suboh di masjid. Emak berulang-alik menghantar abah ke klinik berdekatan dan akhirnya abah terpaksa menggunakan tiub untuk membuang air kecil sementara menunggu doktor membuat pemeriksaan pada hari Khamis berikutnya. Aku tidak puas hati dan aku meminta adiku mengambil abah dan emak ke JB untuk membuat pemeriksaan di Hospital Besar. Pada hari Sabtu 20 Februari 2010 suamiku membawa abah ke hospital besar utk membuat pememeriksaan dan doktor bertugas meminta kami merujuk kepada klinik pakar yang dibuka pada waktu pejabat sahaja.

Pada 22 Februari 2010 aku membawa abah ke klinik pakar di Hospital Besar untuk membuat pemeriksaan doktor. Tapi amat mengecewakan kerana terpaksa buat 'appoitment' dan tarikh yg. diberi adalah pada pertengahan bulan April. Aku merayu agar dicepatkan kepada 1 Mac, jururawat terpaksa akur dengan alasan yang aku berikan.

Pada 1 Mac 2010 aku membawa abah membuat pemeriksaan sepertimana temujanji yang telah dibuat. Setelah menjalani ujian pemeriksaan di makmal, abah masih tidak boleh buang air kecil dgn. sendiri. Dr. mengesahkan abah mengalami bengkak bahagian saluran kencing dan dibekalkan ubat untuk tempoh 2 bulan dan temujanji berikutnya adalah pada hujung bulan enam, 4 bulan dari sekarang. (terpaksa ikut turn terlalu ramai Q)

Aku bertambah kesihan melihat abah yg terpaksa menggunakan tiub sepanjang masa. Menjadikan pergerakan abah terbatas. Kegelisahan abah terlihat diwajahnya yang semakin menampakkan keuzuran kerana rutin hariannya terbantut seperti ke masjid pada setiap waktu solat dan ke kebun.

Mustajabnya doa dan amalan dengan keyakinan bahawa Allah SWT itu maha pengasih lagi maha mendengar rintihan hamba-hambanya. Setiap malam aku panjatkan doa dan sedekahkan bacaan Surah Yassin khusus untuk abah agar segera semboh dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Disamping itu abah ada juga berubat cara tradisional dengan berurut.

Pada hari ini (9 Mac 2010) aku mendapat panggilan telefon daripada abah yang menyatakan abah telah semboh dan boleh buang air kecil tanpa menggunakan tiub lagi. Aku menangis kegembiraan kerana aku pasti abah tentu amat merindui solat di masjid dan pergi ke kebunnya.

Begitulah hanya sedikit dugaan yang Allah S.W.T berikan kepada hambanya. Setiap dugaan ada rahmat di sebaliknya....Bila kita rasa kita susah, ada orang yang lebih susah daripada kita... itu akan mengelakkan diri daripada rasa kecewa dan putus asa...jangan sekali-kali kita putus asa untuk sentiasa berdoa dan memohon keampunan daripada Allah SWT.

1 comment:

  1. kesian pakcik, alhamdullilah krn kesakitan semuanya tlh berakhir...semoga ceria seperti selalu...

    Adelaide SA

    ReplyDelete